Drama Etkinlikleri Çocuğa Ne Kazandırır?

İçindekiler

Drama etkinlikleri, çocukların sanatla iç içe bir dünyada gelişmesine yardımcı olur. Çeşitli uygulamalar, yeteneklerin keşfedilmesine olanak tanır. Onların, daha yeni yeni filizlenen yaşamlarında, oldukça farklı deneyimler yaşaması için mükemmel bir fırsat yaratır. Yaş gruplarına uygun oluşturulan drama sınıfları; okul öncesi öğrenciler, ilkokul (7-9 yaş) ve ortaokul (10-12 yaş) dönemleri için farklı konseptte hazırlanır.

Drama etkinlikleri; küçük yaşlardan itibaren, duygu ve düşünce sürecinde yol alan çocukları, genellemelerden ve kalıplardan uzaklaştırır. Özgün kimliğini bulmaya çalışan çocuklara, iyiyi kötüden ayırt etmeyi öğretir. Gerçeği ve kendi gerçeğinin ne olduğunu anlamalarına yardımcı olur.

GymKids’in drama kursunu ile çocuğunuzun; bilişsel zekâ, motor becerileri, sosyalleşme, dil, özbakım ve duygusal yetiler yönünden çok yönlü gelişimine katkı sağlayan önemli bir etkinlik sürecini başlatabilirsiniz.

Drama Etkinlikleri Okul Öncesi Dönem

Drama etkinlikleri, çocukların yaşantı yoluyla desteklenmesine yönelik uygulamaları kapsar. Bir gösteri ya da oyun olmayan drama, küçük yaş sınıflarına ait uygun koreografisi ile çocuklara hayatın gerçekliğini fark etmelerini sağlayan bir sanattır. Bu sayede eğlendirerek öğreten yöntemleri çerçevesinde, eğlence ve keyif veren aktiviteler bütününü meydana getirir. Yaratıcı dramanın çok yönlü kazanımlarını elde etmek için ilk olarak, çocukların sosyalleşmesi hedeflenir.

Okul öncesi drama eğitiminde, çocukların gelişimine ve karakteristik özelliklerine uygun bir etkinlik programı hazırlanır. Sürecin kazanımlarında yer alan toplumsal uyumun, küçük zihinlere yerleşmesi oldukça önemlidir. Anaokulu çağlarında başlayan sosyalleşme, miniklere pek çok şey öğretir. Eğitimlerde; öz güvenle şekillenen etkinliklere katılım arzusu, iş birliği yapmaktan keyif alma ve paylaşmayı sevdirerek öğretme vardır.

Çocuklar, duygularını ve düşüncelerini daha rahat ifade etmeye başlar. Üzüntü, korku, acıma, hoşgörü, samimiyet, yardımseverlik ve alçak gönüllülük gibi önemli meziyetler şekillenir. Sabırlı olma, saygı duyma ve soyut kavramları anlamlandırmaları sağlanır. Öfke hislerini içe atarak bastırmayı değil, kontrol altında tutmayı kavratır. Kızgınlık halinin daha kontrollü yaşamaları gerektiğini, gerçekçi deneyimlerle tespit ederler. Böylece kendilerini daha sakin ifade edebilme yetenekleri güçlenir. 

Okul Dönemi Drama Etkinlikleri

Okul öncesi drama eğitiminde, çocukların gelişimine ve karakteristik özelliklerine uygun bir etkinlik programı hazırlanır. Hayal gücüne ve yaratıcılığa destek veren yaratıcı drama, çocuklar açısından oyun tadında uygulamalardan meydana gelir. Drama kursu eğitmenleri, çocuğun gelişimini, yaşına uygun bir teknik kullanarak gerçekleştirir.

Okul öncesi dönemde, drama kursuna katılan çocukların karakteri ve ilgi alanları dikkate alınır. Duygularına ve düşüncelerine öncelik verilir. Ayrıca daha yeni yeni yapılanma sürecine giren tutum ve davranışlar göz önünde bulundurularak, etkinlik programı hazırlanır. Yaşları küçük olduğu için onların ilgisini çekecek, odaklanmalarını kolaylaştıracak, dil ve müzik ögelerinin kullanımına ağırlık verilir.

drama etkinliği çocuğa ne kazandırır

Yaş Gruplarına Özel Drama Etkinlik Yöntemleri

Yaratıcı drama etkinlikleri, hedef odaklı yöntemlerden meydana gelen, sanatsal bir eğitim. Çocukların eğitiminde başarılı sonuçlara ulaşmak için birtakım özel teknikler ve yöntemler gerekir. Bu sayede onların hem keyif almaları hem de gelişimlerini destekleyen önemli kazanımlar elde etmeleri amaçlanır. Aşağıda tam liste halinde verilen drama eğitimi programları hazırlanırken, çocukların yaşına ve ihtiyacına uygun olanlar seçilir. Yaş gruplarına göre ayrılan sınıflara, farklı konseptlerden meydana gelen bir çalışma sistemi düzenlenir. 

Çocukların yaşamı anlamalarında, sanatın gücünden yararlanan drama etkinliğinde kullanılan başlıca yöntemler ve teknikler şöyle sıralanabilir:

  1. Rol Oynama: Bireyler söylemek istediği şeyi kendisi olarak değil, rolünün bir gereği olarak düşündüğünü söyler. Jest ve mimikleri etkili biçimde kullanmayı, kendilerini ifade etmeyi öğretir. Ayrıca iletişim kurma kabiliyetini güçlendirir.
  2. Rol Değiştirme: Grubun bireyleri arasında rol değişimi yapılır. Bu sayede hangi karakterin hangi role daha yatkın olduğunu belirlemek kolaylaşır.
  3. Doğaçlama: Metin okumadan, yazı ezberlemeden rol yapılır. Hayal gücünü kullanarak özgürce yapılan etkinlik hem yaratıcılık kabiliyetini hem de dil gelişimini destekler.
  4. Pandomim: Duygu ve düşüncelerin sessiz anlatımından yalnızca jest ve mimikler kullanılır. Sessiz sinemayı andıran teknik, beden dilini etkin biçimde kullanmayı öğretir.
  5. Hikâye Etme / Olay Canlandırma: Olaylar, günlük hayatta yaşanan ya da bir metinde geçen olaylardan esinlenerek canlandırılır. Hayal gücünü, anlatım kabiliyetini, empati becerilerini ve düşünmeyi geliştirir.
  6. Donuk İmgeler: Öğrenciler, donmuş gibi duran bir ya da birkaç katılımcının fotoğrafını değerlendirir. Bu teknik sayesinde yorum yapma yeteneği güçlenir.
  7. Bilinç Koridoru / Karar Koridoru / Düşünce Tüneli: Seçim yapmanın gerekli olduğu ve yaşamdaki ikilemlerin olduğu zamanlarda kullanılır. Duygu ve düşünceleri anlayarak yorum yapmak, sonuçta çocukların değerlendirme becerilerini geliştirir.
  8. Dedikodu Halkası: Bireyler arasında kulaktan kulağa yayılan söylentilerin ardından çelişkileri belirlemeyi öğretir.
  9. Sıcak Sandalye: Sandalyede oturan bireye düşünceleri, değerleri ve ilişkileri hakkında sorular sorulur. Verilen cevaplar, kişinin kendisini bulmasına yardımcı olur.
  10. Geriye Dönüş: Geçmişteki olaylar canlandırılarak, şu an ve geçmiş arasında bağlantı kurulur.
  11. Bölünmüş Ekran: Farklı zaman ve mekanlarda gerçekleşen olaylar canlandırılır. Bir ileri bir geri zamanlama yapılır.
  12. Dans Etme: Bireyler müzik eşliğinde yaptıkları serbest dansla, duygu ve düşüncelerini ifade ederler. Böylece özgürce hareket edebilmenin verdiği güveni yaşarlar.
  13. Resim Çizme: Çizilen resimler ve kullanılan renkler aracılığıyla öğrencilerin, duygu ve düşünceleri ifade etme becerisi gelişir.
  14. Kukla: El kuklaları ve ipli kuklalar ile canlandırma yapılarak, kişilik oluşturmaya çalışılır. Dramanın çocuk açısından karakter gelişimine katkı sağladığı tekniktir.
  15. Başlık Koyma: Bireyler donuk bir şekilde canlı fotoğraf oluşturur. Grubun diğer üyeleri fotoğrafa bir isim ya da başlık verir.
  16. Sevgili Günlük: Öğrenciler, duygularını ve düşüncelerini kâğıda aktarır. İç hesaplaşmayı öğrenen bireyler, hislerini daha rahat dile getirmeyi öğrenir.
  17. Buzdağı: Yaşanan bir olayın ya da sorunun, kâğıda veya tahtaya yazması istenir. Karşıdan görünenin değil, altında yatan sebeplerin ve görünmeyen kısımların bulunması istenir. Soyut nedenlerin somut hale getirilmesinde etkilidir.
  18. Yarım Kalmış Materyaller: Öğrencilere yarım kalmış bir yazı, olay ya da resim sunulur. Bitirilememe nedenini bulmaları istenir. Problem çözmeyi öğretir.
  19. Aradaki Boşluk: Karakterlerin birbirine olan uzaklığı ve aralarındaki yakınlığın nedeni sorgulanır. Ruhsal yakınlık ile fiziksel yakınlık arasındaki bağlantının kurulması amaçlanır.
  20. Forum Tiyatrosu: Çocuklar kendilerine, oyunun seyrine göre düşünceler geliştirebilir.  

Drama etkinlikleri, birtakım yöntemlerle sınırlı değildir. Aynı zamanda yalnızca doğaçlama ya da canlandırma tekniklerinden de ibaret değildir. Drama eğitiminin faydaları, kapsamının oldukça geniş olmasına bağlıdır. Sanatsal bir öğretim tekniğidir.

Çocukların Gelişiminde Fark Yaratan Drama Etkinlikleri

İnsanın yaratılışında var olan beş gelişim alanı vardır. Drama etkinlikleri, daha küçük yaşlarda şekillenmeye ve güçlenmeye başlayan bu önemli yetilere, pozitif anlamda katkılar sağlar. Uygulanan yöntemler ve teknikler, iletişim kurma becerilerini yüksek oranda geliştirir. Drama çocuğun hem bireysel hem de toplumsal gelişimini kolaylaştırır. Eğitimin bir gereği olarak farklı olay türleri ele alınır. Oldukça keyifli ve eğlenceli olan drama etkinlikleri, çocuklara çok yönlü avantajlar sunan bir süreçtir.

  • Çocuklara öz bakım becerileri kazandırır,
  • Bilişsel (Zihinsel) zekayı güçlendirir,
  • Duygusal (Psikolojik) yetileri şekillendirir ve sosyalleşmeye (Toplumsal) yardımcı olur,
  • Fiziksel (Bedensel – Motor Becerileri) gelişimini destekler,
  • Dil (Anlatım ve kendini ifade) gelişimini kuvvetlendirir.

Drama eğitimiyle çocuklar, hayata güçlü bir başlangıç yapmayı öğrenir. Hayatın gerçekleri karşısında, zamana, mekâna ve olaylara uyum sağlamayı, içinde bulundukları süreci en iyi şekilde yönetmeye odaklanırlar.

Siz de çocuğunuzun küçüklük çağlarından itibaren hayal gücü ve yaratıcılık yeteneklerini harekete geçirmesini destekleyebilirsiniz. Kendilerini doğru ifade ederek, daha iyi anlamlandırdıkları bir hayatı yaşamaları konusunda kendilerini keşfetmelerine imkân sunabilirsiniz.

Profesyonel drama eğitimi fırsatlarından yararlanmak için GymKids’i tercih edebilir, uzman eğitmen kadrosu ile çocuklarınızı, yaşam yolculuğunda emin adımlarla ilerlemeye hazırlayabilirsiniz.

Comments are closed.